Friday 18 May 2012

Faktor Penyerapan Vitamin yang lebih baik!!

Assalammualaikum & hai semua blog readers! :)

tetiba rasa rajin nak update blog malam2 nih :) . hari ini ika nak share info kesihatan & kecantikan yang ika baca dari blog yang agak popular jugak. okay ramai yang dah consume set2 dari produk SHAKLEE nih. dan juga ramai yang dah rasai keberkesanan produk nih..alhamdulillah dengan izinNya. yang dah alami kesannya alhamdulillah & ada juga yang mengadu kenapa makan vitamin, tapi kesan die lambat. banyak faktor ye yang mengurangkan & juga melambatkan kesan pengambilan vitamin dalam badan kita.

 SET SKINCARE SHAKLEE
(FULL PACK UNTUK 4 BULAN ++)
#sangat2 jimat dengan pembelian full pack ni..

so banyak faktor yang mempengaruhi penyerapan vitamin pada tubuh badan kita. ada beberapa sebab kenapa penyerapan vitamin terganggu..okay here we go.

1. Pengambilan air kosong yang kurang

okay ika tahu ramai di kalangan anda semua ambil mudah je tentang pengambilan air kosong ni dalam daily life. kita disarankan minum air kosong sebanyak 3-5 liter sehari. pengambilan air kosong yang mencukupi penting kerana ianya untuk memudahkan penyerapan vitamin dengan lebih baik. untuk dapatkan kulit yang sentiasa sihat & cantik,  kena minum air yang secukupnya ye.


2. Kurangkan pengambilan kafein

pengambilan kafein dalam badan boleh merosakkan vitamin yang sedia ada dalam badan. so dengan pengambilan kafein dalam diet seharian boleh membazirkan vitamin yang kita amalkan selama ini. disebabkan pengambilan kafein berterusan ni juga kita tidak dapat rasai kesan vitamin tu sendiri pada badan kita. jadi rugi la kan bile consume vitamin dalam masa yang sama consume kafein juga. so jom elakkan pengambilan kafein dalam diet seharian bagi mengekalkan penyerapan vitamin dalam badan pada tahap maksimum. 

3. Elakkan pengambilan sekaligus vitamin dalam satu masa

hal ini akan menyebabkan peningkatan kepekatan darah dalam masa tertentu. ramai yang mengambil jalan mudah dengan makan semua vitamin sekali & ini amalan yang tidak bagus untuk penyerapan vitamin pada badan. so kena agih-agihkan vitamin mengikut kesesuaian & keperluan anda. bila agih-agihkan pengambilan vitamin ini dapat membantu agar buah pinggang tidak terlalu dibebani dalam satu satu masa tertentu sahaja. 

4. Elakkan pengambilan vitamin dengan ubat doktor

so cuba asingkan pengambilan ubat doktor & juga vitamin supaya dapat memudahkan penyerapan vitamin yang baik dalam badan. kebiasaan nya pengambilan vitamin selepas 1- 2 jam pengambilan ubat doktor. untuk memudahkan kerja anda, bolehlah buat jadual pemakanan ubat doktor & juga vitamin.

5. Pantang larang makan vitamin

multivitamin tidak boleh di ambil sekali dengan susu kerana multivitamin itu sendiri lengkap dengan zat besi & ianya akan terganggu penyerapan jika diambil dengan susu. 

vitamin e pula tidak boleh diambil sekali dengan alfafa kerana alfafa itu sendiri akan menggangu penyerapan vitamin e dalam tubuh badan kita. alfafa juga tidak boleh dimakan oleh ibu mengandung keranan ianya akan menyebabkan risiko keguguran di awal usia kandungan. 

thank you. 
more info akan diupdate di next entry ye. stay tune & enjoy reading here :)

# dapatkan set skincare anda sekarang ye! terutama kepada bakal2 pengantin boleh consume set nih, nanti senang MUA anda makeup muka bile muka dah cantik, bersih, flawless & sihat..

untuk consultation percuma & order boleh hubungi ika di FB atau email ika ye :)

Nur Syafiqah Bt Muhamad
I'm officially Shaklee Independent Distributor
(Port Dickson & Bangi)
contact me for more info & order ye..
 hp: 013-2759690
email: iqacatalyst@gmail.com

No comments:

Post a Comment